Onderzoek vanuit architectuur
Haar methode bestaat uit het nauwkeurig bestuderen van de architectuur en de visuele details in het gebouw: van planten tot plafondversieringen, van lampen tot ornamenten. Ze onderzoekt de betekenis die deze elementen dragen en wat ze uitstralen. ‘Ik kijk daarbij niet alleen naar het verleden, maar betrek iedereen die nu in het gebouw werkt of het gebruikt, van onderzoekers tot medewerkers en leveranciers.’ aldus Hendrikx. Zo ontstaat een rijk beeld van de sociale en historische lagen die de gebouwen in zich dragen.
De methode van Hendrikx is toepasselijk voor het Spinhuis en het Oost-Indisch Huis – monumentale panden met een rijke geschiedenis – maar kan ook worden gebruikt voor andere . Eerder paste Hendrikx haar werkwijze toe in het 19e eeuwse schoolgebouw van de Reinwardt Academie en in de modernistische villa Huis van Gelderen.
Maquettes van macht
Hendrikx legt haar observaties vast in hedendaagse ‘surtout de tables’, die specifieke periodes in de geschiedenis van instituten visualiseren.
Een surtout de table is een rijkversierd object van goud of zilver dat op tafel werd geplaatst bij officiële diners. In de 18e eeuw werden deze tafelstukken populair in welgestelde kringen - zo schonk Napoleon bijvoorbeeld een ‘surtout’ aan zijn stiefzoon om op te stellen tijdens diplomatieke diners. Vandaag de dag worden ze nog altijd gebruikt bij bijvoorbeeld koninklijke banketten.
Historisch gezien symboliseerden deze tafelstukken macht. Tijdens de renaissance evolueerden ze tot ingewikkelde verhalen die waren ontworpen door architecten, vaak met verwijzingen naar de oudheid. Hun architectonische ontwerp leek vaak op piazza's, die orde en autoriteit symboliseerden.
Nieuwe invulling aan 17e eeuwse kunstvorm
Hendrikx geeft met haar onderzoek een nieuwe invulling aan de surtout de table. Ze creeërt hedendaagse versies uit elementen die ze aantreft op locatie, die zij benadert als een soort bouwpakket. De basis is, net als bij historische surtouts, een spiegel. ‘Mijn surtout de tables zijn maquettes die de omvang, omgeving en betekenis van een organisatie weergeven, waarbij sociale en historische lagen samenkomen’ zo legt Hendrikx uit. ‘Ik gebruik deze kunstvorm niet om macht uit te oefenen, maar om de oorspronkelijke bedoeling ervan te ondermijnen. Door juist na te denken over de machtsstructuren die onze wereld vandaag de dag nog steeds beïnvloeden.'
Ze voegt toe: ‘een surtout kan tegelijkertijd ook gewoon mooi of vermakelijk zijn, met ruimte voor het ontastbare zoals een visie of een droom.’