Datum
03.06.2019 19:00 - 21:00 uur
Locatie
OBA Oosterdok, Oosterdokskade 143, 1011 DL Amsterdam
Contact
Telefoon
020 551 0746

Kunnen we het vak Nederlands in het voortgezet onderwijs aantrekkelijker maken door binnen iedere school een schrijfacademie in te richten? Een schrijfacademie waar leerlingen essays leren schrijven, zich volledig kunnen onderdompelen in het werk van schrijvers zoals Vondel, Couperus, Wieringa, Palmen, Marsman of Isik, en waar leerlingen zich bijvoorbeeld kunnen verdiepen in hiphop, brievenromans, het nieuws en gedichten als alternatieve denkruimtes.

In vervolg op onze bijeenkomst over het Plusprogramma Nederlands op 19 november 2018 gaan we verder in op 'onze droom' om het vak Nederlands in het voortgezet onderwijs weer aantrekkelijk te maken. Wij dromen ervan dat iedere leerling zijn/haar liefde voor de Nederlandse taal kan ontplooien door extra vakken te kunnen volgen die hem uitdagen, meeslepen, inspireren en vormen. Vanuit de Akademie van Kunsten neemt Micha Hamel daarom weer het initiatief om vanuit de makerskant mee te denken over hoe het vak Nederlands weer op de kaart te zetten.

Tijdens deze avond bespreken we hoe een school een schrijfacademie, als plusprogramma Nederlands, kan inrichten. We onderzoeken welk model het meest geschikt is en wat de rol van een landelijke schrijfacademie daarbij kan zijn. Drie docenten vertellen hoe zij een plusprogramma Nederlands al in de praktijk brengen, hoe dit uitwerkt voor hun leerlingen en hoe zij verder geholpen kunnen worden in het overbrengen van de rijkdom van onze Nederlandse taal. 

De avond is bedoeld voor vakdocenten Nederlands, leerlingen, wetenschappers, beleidsmakers, journalisten, uitgevers, bestuurders en creatieve denkers die het schoolvak Nederlands willen helpen verrijken.

Met onder meer

  • Micha Hamel, componist, dichter en onderzoeker, lid Akademie van Kunsten
  • Els Stronks, hoogleraar vroegmoderne Nederlandse letterkunde, Universiteit Utrecht – Welke tradities heeft Nederland in schrijfonderwijs?
  • Annette Portegies, Querido – Leren schrijven door te lezen
  • Bianca Graat en Evah den Boer, docenten Metis Montessori Lyceum Amsterdam – Hoe gaan wij het op school aanpakken, en waarom?
  • Ingrid Hoogervorst, schrijver, schrijfdocent
  • Theo Calis, docent Vechtstede College, Weesp
  • Piet Gerbrandy, docent Klassiek en Middeleeuws Latijn, Universiteit van Amsterdam en redacteur De Gids
  • Leerlingen van de Kees Boekeschool, Bilthoven 

Download het journalistieke verslag van deze bijeenkomst (pdf).

AANMELDEN VOOR dit evenement

Bedankt voor het inschrijven. Je ontvangt een bevestiging per mail.

AANMELDEN VOOR dit evenement

Je inschrijving is mislukt.